Präsenzzeiten
Am besten erreichbar via E-Mail: oana.costache@ife.uzh.ch
Aktuelle Veranstaltungen im Herbstsemester 2022
Lehrveranstaltung |
Beginn/Ende |
Termin |
Einführung in wissenschaftliches Arbeiten, Gruppe B |
von 22.09.2022 bis 22.12.2022 |
Do 08:00-09:45 |
Einführung in wissenschaftliches Arbeiten, Gruppe C |
von 22.09.2022 bis 22.12.2022 |
Do 10:15-12:00 |
Ausbildung und beruflicher Werdegang
Akademische Ausbildung
2016 – 2018 |
Master of Science in Erziehungswissenschaft (Universität Utrecht) |
2015 – 2017 |
Master of Arts in Linguistik, Vertiefungsrichtung: Bilingualer Unterricht (Universität Utrecht) |
09/2014 – 01/2015 |
Auslandsstudium: Psycholinguistik, Übersetzungskurse Italienisch/Französisch (Universität Nantes) |
2012 – 2015 |
Bachelor of Arts in Linguistik, Vertiefungsrichtung: Psycho- und Neurolinguistik (Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf) |
Beruflicher Werdegang
07/2018 – heute |
Assistentin und Doktorandin am Lehrstuhl Gymnasialpädagogik sowie Lehr- und Lernforschung (Universität Zürich, Institut für Erziehungswissenschaft) |
2017 – 2018 |
Prüfungsaufsichtsperson, British Council (Utrecht) |
09/2017 – 12/2017 |
Wissenschaftliche Praktikantin am Lehrstuhl für Gymnasialpädagogik sowie Lehr- und Lernforschung (Universität Zürich, Institut für Erziehungswissenschaft) |
11/2016 – 02/2017 |
Wissenschaftliche Praktikantin in der Forschungsgruppe Language and Education (Universität Utrecht, Institut für Linguistik) |
Publikationen
- Costache, O., Becker, E. S., & Götz, T. (2022). Is English the culprit? Longitudinal associations between multilingual students’ value beliefs for multiple languages in Switzerland. Modern Language Journal.
- Costache, O.*, Edelsbrunner, P. A.*, Becker, E. S., Sticca, F., Staub, F. C., & Götz, T. (2022). Wachstumsverläufe der intrinsischen Wertüberzeugungen in Mathematik und Französisch: Zusammenhänge mit Berufsorientierungen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. *Authors contributed equally.
- De Graaff, R., & Costache, O. (2020). Current developments in bilingual primary education in the Netherlands. In F. Li, K. E. Pollock, F. Li, & R. Gibb (Eds.), Child Bilingualism and Second Language Learning: Multidisciplinary Perspectives (Bilingual Processing and Acquisition) (pp. 137–166). John Benjamins Pub Co.
- Costache, O., Becker, E. S., Edelsbrunner, P. A., & Staub, F. C. (2019). Entwicklung der Motivation: Ergebnisse für das Schweizer Gymnasium. Gymnasium Helveticum, 73(5), 6-14. pdf(deutsch) pdf(français)
- Costache, O., Becker, E. S., & Staub, F. C. (2019). Entwicklung der Motivation: auch am Gymnasium ein Abwärtstrend?. Gymnasium Helveticum, 73(4), 6–9. pdf(deutsch) pdf(français)
- Costache, O., Becker, E. S., Staub, F., & Mainhard, T. (2019). Using uncertainty as a learning opportunity during pre-lesson conferences in the teaching practicum. Teaching and Teacher Education, 86. doi: 10.1016/j.tate.2019.102890.
Präsentationen
- Costache, O., & Becker, E. S., (2021, June). Longitudinal relations between students’ motivation for English, French and German in multilingual Switzerland. Asynchronous talk at the Conference on Multingualism, Konstanz, Germany (online).
- Costache, O., Becker, E. S., & Staub, F. S. (2020, September). Motivationsentwicklung an Schweizer Gymnasien. Invited talk at the Conference of Presidents of the Swiss Association of Baccalaureate School Teachers, Olten, Switzerland.
- Costache, O., Edelsbrunner, P. A., Becker, E. S., & Staub, F. S. (2020, September). Developmental patterns in extrinsic and intrinsic motivation across multiple subjects in Swiss upper-secondary schools. Paper at the International Conference on Motivation, Dresden, Germany (Conference cancelled due to COVID-19).
- Edelsbrunner, P.A., Costache, O., Becker, E. S., & Staub, F. C. (2020, March). Profile in der Entwicklung der extrinsischen und intrinsischen Motivation für verschiedene Fächer an Gymnasien der Deutschschweiz. Talk at the 8th annual meeting of the Society for Empirical Educational Science, Potsdam, Germany (Conference cancelled due to COVID-19).
- Costache, O., Becker, E. S., Staub, F., & Mainhard, T. (2019, April). Exploring uncertainty as a learning opportunity in pre-lesson conferences during the teaching practicum. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Toronto, Canada.
- Becker, E.S., Staub, F. C., Waldis, M., & Costache, O. (2019, April). Advancing the quality of mentoring during the teaching practicum through Content-Focused Coaching: A Field Experiment. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Toronto, Canada.
Reviewertätigkeiten
- Learning and Instruction (journal)
- Interdisciplinary Education and Psychology (journal)
- Sage OPEN (journal)
- Conference of the Student Organization of Linguistics in Europe 2021 (conference)