Publikationen

Aktuelle Publikationen unseres Lehrstuhls

2021

Hirt C., Karlen Y., Maag Merki K., Suter F. (2021). What makes high achievers different from low achievers? Self-regulated learners in the context of a highstakes academic long-term task, Learning and Individual Differences. Open access

https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.102085

Maag Merki K. (2021). Schulqualitätsforschung. In: Hascher T., Idel TS., Helsper W. (eds) Handbuch Schulforschung. Springer VS, Wiesbaden.

https://link.springer.com/referencework/10.1007/978-3-658-24734-8

https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_22-1

In diesem Beitrag wird in einem ersten Teil das Konzept der Schulqualität und
Schuleffektivität historisch verortet und theoretisch definiert. Im zweiten Teil
werden zentrale Forschungsfragen und aktuelle Befunde exemplarisch vorgestellt
sowie relevante Forschungsdesiderata skizziert. Der Beitrag schliesst mit einem
Ausblick.

Oude Groote Beverborg, A., Feldhoff, T., Maag Merki, K., & Radisch, F. (Hrsg.). (2021). Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel and mixed methods and their relevance for educational accountability. Springer. Open access

https://www.springer.com/gp/book/9783030693442

https://doi.org/10.1007/978-3-030-69345-9

Read Book, Buch lesen (PDF, 4 MB)

Maag Merki, K., Grob, U., Rechsteiner, B., Wullschleger, A., Schori, N., & Rickenbacher, A. (2021). Regulation activities of teachers in secondary schools: Development of a theoretical framework and exploratory analyses in four secondary schools based on time sampling data. In A. Oude Groote Beverborg, T. Feldhoff, K. Maag Merki, & F. Radisch (Hrsg.), Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel and mixed methods and their relevance for educational accountability (S. 257-301). Cham: Springer.

https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-69345-9

https://doi.org/10.1007/978-3-030-69345-9

Read Chapter, Kapitel lesen (PDF, 484 KB)

Schudel, K., & Maag Merki, K. (2021). Taking composition and similarity effects into account: Theoretical and methodological suggestions for analyses of nested school data in school improvement research. In A. Oude Groote Beverborg, T. Feldhoff, K. Maag Merki, & F. Radisch (Hrsg.), Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel and mixed methods and their relevance for educational accountability (S. 83-106). Springer International Publishing.

https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-69345-9

https://doi.org/10.1007/978-3-030-69345-9

Read Chapter, Kapitel lesen (PDF, 397 KB)

Moser Opitz, E.*, Maag Merki, K.*, Pfaffhauser, R., Stöckli, M. & Garrote, A. (2021). Die Wirkung von unterschiedlichen Formen von Co-Teaching auf die von den Schülerinnen und Schülern wahrgenommene Unterrichtsqualität in inklusiven Klassen. Unterrichtswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s42010-021-00103-0 (*Geteilte Erstautorenschaft)

Maag Merki, K. (2021). Empirische Bildungsforschung im deutschsprachigen Raum. Rückblick und Ausblick. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 43(1), S. 41-50. https://doi.org/10.24452/sjer.43.1.4

Maag Merki, K.*, Wullschleger, A.*, & Rechsteiner, B. (2021). Ein neuer Blick auf Schulentwicklung. Das Zusammenspiel zwischen impliziten und expliziten Prozessen der Weiterentwicklung der Einzelschule. In B. Asbrand, M. Hummrich, T.-S. Idel, & A. Moldenhauer (Hrsg.), Schultheorie und Schulentwicklung. Forschungsperspektiven auf Veränderungsprozesse von Schule (S. 159-180). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-30774-5_8

(*Geteilte Erstautorenschaft)

Maag Merki, K. (2021). Schulentwicklungsforschung. In T. Hascher, W. Helsper & T.-S. Idel (Hrsg.), Handbuch Schulforschung. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_71-1

Rechsteiner, B., Compagnoni, M., Wullschleger, A., and Maag Merki. K., (2021). Teachers’ Implicit Theories of Professional Abilities in the Domain of School Improvement. Frontiers in Education. 6:635473. doi: 10.3389/feduc.2021.635473 .

Read article, Artikel lesen