Iris Tanner

Iris Tanner, lic. phil.

Wissenschaftliche Mitarbeiterin / Academic Associate

Phone: +41 44 634 66 17 / (+41 44 634 27 49)

Address: Kantonsschulsstrasse 3, 8001 Zürich

Room number: KAB-F-01

Presence times: Montag, Mittwoch, Donnerstag

itanner@ife.uzh.ch

Website

Office hours

The easiest way to get in touch is via email (see above)

Courses

  • Cooperative teaching arrangements: their importance for pupils’ learning and the supportive role of the teacher (seminar)
  • Task culture and complex teaching and learning environments (seminar)
  • Roles of the teacher in the classroom at upper secondary schools (seminar)

Research topics

  • Dissertation project: Teaching-learning conversations in the classroom: Participatory structuring and content-based knowledge building in tutorial situations
  • Research collaboration: Research on competency-based report cards
  • Study/teaching focus: Developmental psychology, cognitive psychology, linguistics
  • Methodological focus: Video analysis of teaching sequences

Education

2016

CAS Mentoring and Coaching Practices for Teachers

Since 2009      

Enrolled as doctoral student at the University of Zurich

2009

Additional examination for licentiate degree (pedagogy)

2002

Upper Secondary School Teacher Certificate (French, Latin)

1995

Licentiate: lic. phil. I (French, Latin, Dutch Studies)

1987

Matura: Type B

Occupations

Since 2014

Academic associate at the Institute of Education, University of Zurich, Chair of Prof. Dr. Fritz Staub

2009

Scientific congress organizer of the SGBF-SGL congress under Prof. K. Reusser, University of Zurich

Since 2008

Teaching and research assistant at the Institute of Education, University of Zurich, Chair of Prof. K. Reusser

2006 – 2008

Project assistant at the PH Thurgau (teaching development through subject-specific coaching, Prof. F. Staub & A. Kreis)

1995 – 2007

Teaching activity as a secondary school teacher at various Baccalaureate schools: Latin and French

1992 – 1993

First teaching position in Switzerland, cantonal school Zürich-Oerlikon: Latin

1991 – 1992

First teaching position as German assistant at the Collège and Lycée Diderot in Langres, France

Publications

  • Reusser, K., Stebler, R., Tanner, I., Vasarik Staub, K., Wolf, I., Dellios, Z., Wille, M. (2013). Kompetenzorientierte Zeugnisse. Recherche im Auftrag der Bildungsdirektion des Kantons Zürich.
  • Pierre-André Doudin, Denise Curchod-Ruedi und Bernard Baumberger (2012) Integration oder Separation von Schülerinnen und Schülern mit Lern- und/oder Verhaltensauffälligkeiten: Welche Konsequenzen hat dies für die Lehrpersonen? Beiträge zur Lehrerbildung, Heft 3/2012, S. 328-348. Übersetzung: Tanner, I. von Doudin, P.-A., Curchod-Ruedi,D. & Baumberger, B. (2009). Inclure ou exclure des élèves en difficulté: quelles conséquences pour les enseignantes et les enseignants? Formation et pratiques d’enseignement en question, 9, 11-31.
  • Tanner, I. (2010). Partizipatorische Strukturierung und inhaltlicher Wissensaufbau in tutoriellen Situationen im Mathematikunterricht auf der Sekundarstufe I – Entwicklung und Erprobung eines Analyseverfahrens zur Erfassung des didaktischen Positioning in Lehr-Lernpolylogen. Im Rahmen des Projektes „Didaktische Kommunikation und Bildungswirkungen im problemorientierten Mathematikunterricht“ (Reusser & Pauli). Arbeitstitel Dissprojekt (Konzept)
  • Reusser, K. & Tanner, I. (Hrsg.) (2009). Unterrichtsforschung und Unterrichtsentwicklung. Kongressband. Zürich: Universität Zürich
  • Tanner, I. (1994). Une analyse conversationnelle des dialogues entre Jacques et son maître figurant dans „Jacques le Fataliste“ de Denis Diderot. Unveröffentlichte Lizentiatsarbeit. Universität Zürich. Betreuung: PD Dr. A. Kristol

Conferences and Talks

  • Vasarik Staub, K., Tanner, I., Stebler, R. & Reusser, K. (2014). Kompetenzorientierte Zeugnisse. Erträge einer Recherche im internationalen Raum über kompetenzorientierte Zeugnisformate und Beurteilungssysteme. SGBF-SGL Kongress: Luzern
  • Tanner, I. (2013). Les échanges symétriques et asymétriques pour résoudre un problème mathématique: analyse d'un protocole. Studio organisé par A.-N. Perret-Clermont. Faculté des lettres et sciences humaines, Université de Neuchâtel
  • Tanner, I., Reusser, K. & Pauli, C. (2013). Lehr-Lerngespräche in Kleingruppen. SGBF-SGL Kongress: Lugano
  • Kreis, A., Wick, J., Tanner, I., Kosorok, C. & Staub, F. (2009). Unterrichtscoaching im Praktikum: Die Rolle von Praxislehrpersonen während des Unterrichts ihrer Praktikantinnen und Praktikanten. SGBF-SGL Kongress: Zürich