Office hours
The easiest way to get in touch is via email (see above)
Courses
- Cooperative teaching arrangements: their importance for pupils’ learning and the supportive role of the teacher (seminar)
- Task culture and complex teaching and learning environments (seminar)
- Roles of the teacher in the classroom at upper secondary schools (seminar)
Research topics
- Dissertation project: Teaching-learning conversations in the classroom: Participatory structuring and content-based knowledge building in tutorial situations
- Research collaboration: Research on competency-based report cards
- Study/teaching focus: Developmental psychology, cognitive psychology, linguistics
- Methodological focus: Video analysis of teaching sequences
Education
2016 |
CAS Mentoring and Coaching Practices for Teachers |
Since 2009 |
Enrolled as doctoral student at the University of Zurich |
2009 |
Additional examination for licentiate degree (pedagogy) |
2002 |
Upper Secondary School Teacher Certificate (French, Latin) |
1995 |
Licentiate: lic. phil. I (French, Latin, Dutch Studies) |
1987 |
Matura: Type B |
Occupations
Since 2014 |
Academic associate at the Institute of Education, University of Zurich, Chair of Prof. Dr. Fritz Staub |
2009 |
Scientific congress organizer of the SGBF-SGL congress under Prof. K. Reusser, University of Zurich |
Since 2008 |
Teaching and research assistant at the Institute of Education, University of Zurich, Chair of Prof. K. Reusser |
2006 – 2008 |
Project assistant at the PH Thurgau (teaching development through subject-specific coaching, Prof. F. Staub & A. Kreis) |
1995 – 2007 |
Teaching activity as a secondary school teacher at various Baccalaureate schools: Latin and French |
1992 – 1993 |
First teaching position in Switzerland, cantonal school Zürich-Oerlikon: Latin |
1991 – 1992 |
First teaching position as German assistant at the Collège and Lycée Diderot in Langres, France |
Publications
- Reusser, K., Stebler, R., Tanner, I., Vasarik Staub, K., Wolf, I., Dellios, Z., Wille, M. (2013). Kompetenzorientierte Zeugnisse. Recherche im Auftrag der Bildungsdirektion des Kantons Zürich.
- Pierre-André Doudin, Denise Curchod-Ruedi und Bernard Baumberger (2012) Integration oder Separation von Schülerinnen und Schülern mit Lern- und/oder Verhaltensauffälligkeiten: Welche Konsequenzen hat dies für die Lehrpersonen? Beiträge zur Lehrerbildung, Heft 3/2012, S. 328-348. Übersetzung: Tanner, I. von Doudin, P.-A., Curchod-Ruedi,D. & Baumberger, B. (2009). Inclure ou exclure des élèves en difficulté: quelles conséquences pour les enseignantes et les enseignants? Formation et pratiques d’enseignement en question, 9, 11-31.
- Tanner, I. (2010). Partizipatorische Strukturierung und inhaltlicher Wissensaufbau in tutoriellen Situationen im Mathematikunterricht auf der Sekundarstufe I – Entwicklung und Erprobung eines Analyseverfahrens zur Erfassung des didaktischen Positioning in Lehr-Lernpolylogen. Im Rahmen des Projektes „Didaktische Kommunikation und Bildungswirkungen im problemorientierten Mathematikunterricht“ (Reusser & Pauli). Arbeitstitel Dissprojekt (Konzept)
- Reusser, K. & Tanner, I. (Hrsg.) (2009). Unterrichtsforschung und Unterrichtsentwicklung. Kongressband. Zürich: Universität Zürich
- Tanner, I. (1994). Une analyse conversationnelle des dialogues entre Jacques et son maître figurant dans „Jacques le Fataliste“ de Denis Diderot. Unveröffentlichte Lizentiatsarbeit. Universität Zürich. Betreuung: PD Dr. A. Kristol
Conferences and Talks
- Vasarik Staub, K., Tanner, I., Stebler, R. & Reusser, K. (2014). Kompetenzorientierte Zeugnisse. Erträge einer Recherche im internationalen Raum über kompetenzorientierte Zeugnisformate und Beurteilungssysteme. SGBF-SGL Kongress: Luzern
- Tanner, I. (2013). Les échanges symétriques et asymétriques pour résoudre un problème mathématique: analyse d'un protocole. Studio organisé par A.-N. Perret-Clermont. Faculté des lettres et sciences humaines, Université de Neuchâtel
- Tanner, I., Reusser, K. & Pauli, C. (2013). Lehr-Lerngespräche in Kleingruppen. SGBF-SGL Kongress: Lugano
- Kreis, A., Wick, J., Tanner, I., Kosorok, C. & Staub, F. (2009). Unterrichtscoaching im Praktikum: Die Rolle von Praxislehrpersonen während des Unterrichts ihrer Praktikantinnen und Praktikanten. SGBF-SGL Kongress: Zürich