Katharina Maag Merki

Katharina Maag Merki, Prof. Dr.

Professorin für Theorie und Empirie schulischer Bildungsprozesse / Professor of Educational Science with focus on Theory and Empirical Research on Educational Processes in Schools

Phone: +41 44 634 27 80

Address: Freiestrasse 36, 8032 Zürich

Room number: FRE-G-23

kmaag@ife.uzh.ch

Website

Main research areas and interests

School effectiveness, school improvement, educational governance research and self-regulated learning

Professional Activity

2009-           Full Professor of Education at the University of Zurich with a focus on the Theoretical and Empirical Studies of Educational Processes in Schools; first female professor at what was previously the Pedagogical Institute of the University of Zurich

Functions

2017-  

Chairwoman of the University Council of the Pädagogische Hochschule Freiburg, Freiburg im Breisgau, Germany

2013-

 

Vice Dean for Academic Career at the Faculty of Arts at the University of Zurich

2013-2021

 

Member of the National Research Council for the field‚ Erziehungs- und Bildungswissenschaften‘ (Educational Sciences) of the Swiss National Science Foundation (SNSF)

2009-2012

 

Member of the DFG Review Board "Fachkollegium 109" Educational Research for „Allgemeine und fachbezogene Lehr-, Lern- und Qualifikationsforschung“ Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)

2009-2012

 

President Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF)
2006-2009: Vice President
2003-2012: Board Member

Full details of the professional activity (German) (PDF, 195 KB)

Mitgliedschaften, Memberships

  • American Educational Research Association (AERA)
  • Arbeitsgruppe School Governance (ASG)
  • Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) der DGfE
  • Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
  • European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
  • Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF)
  • International Congress for School Effectiveness and School Improvement (ICSEI)
  • International Project for the Study of Educational Accountability Systems
  • Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF)
  • Schweizerische Gesellschaft für Lehrer/innenbildung (SGL)
  • The Society for Research on Educational Effectiveness (SREE)

Publikationen, Publications

Publikationsliste, Publications (PDF, 284 KB)

 

Google Scholar

ORCID

ResearchGate

Aktuelle Publikationen, Recent Publications

Herausgeberwerke und Monographien
Editorial Works and Monographs

Holmeier, M., Maag Merki, K. & Hirt, C. (2017). Gemeinsames Prüfen. Eine Fallanalyse in Gymnasien der Schweiz. Wiesbaden: Springer VS.

Maag Merki, K., Emmerich, M. & Holmeier, M. (Hrsg.) (2017). Educational Effectiveness Theory. Further developments in a multilevel context. London, New York: Routledge.

Steffens, U., Maag Merki, K. & Fend, H. (Hrsg.) (2017). Schulgestaltung. Aktuelle Befunde und Perspektiven der Schulqualitäts- und Schulentwicklungsforschung. Grundlagen der Qualität von Schule 2. Münster: Waxmann.

Altrichter, H. & Maag Merki, K. (Hrsg.) (2016). Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem. (2., erweiterte Auflage). Wiesbaden: Springer VS.

Maag Merki, K., Langer, R. & Altrichter, H. (Hrsg.) (2014). Educational Governance als Forschungsperspektive. Strategien, Methoden, Ansätze. (2. Auflage). Wiesbaden: Springer VS.

Beiträge in Fachzeitschriften und Sammelbänden
Contributions in Journals and Anthologies

2021

Maag Merki, K. (2021). Empirische Bildungsforschung im deutschsprachigen Raum. Rückblick und Ausblick. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 43(1), S. 41-50. https://doi.org/10.24452/sjer.43.1.4

Maag Merki, K. (2021). Schulentwicklungsforschung. In T. Hascher, W. Helsper & T.-S. Idel (Hrsg.), Handbuch Schulforschung. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_71-1 .

Maag Merki, K.+, Wullschleger, A.+ & Rechsteiner, B. (2021). Ein neuer Blick auf Schulentwicklung. Das Zusammenspiel zwischen impliziten und expliziten Prozessen der Weiterentwicklung der Einzelschule. In B. Asbrand, M. Hummrich, T.-S. Idel, & A. Moldenhauer (Hrsg.), Schultheorie und Schulentwicklung. Forschungsperspektiven auf Veränderungsprozesse von Schule (S. 159-180). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-30774-5_8. (+Geteilte Erstautorenschaft)

Moser Opitz, E.*, Maag Merki, K.*, Pfaffhauser, R., Stöckli, M. & Garrote, A. (2021). Die Wirkung von unterschiedlichen Formen von Co-Teaching auf die von den Schülerinnen und Schülern wahrgenommene Unterrichtsqualität in inklusiven Klassen. Unterrichtswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s42010-021-00103-0 (+Geteilte Erstautorenschaft)

Rechsteiner, B., Compagnoni, M., Wullschleger, A. & Maag Merki, K. (2021): Teachers' implicit theories of professional abilities in the domain of school improvement. Frontiers in Education, 6, section Educational Psychology; https://doi.org/10.3389/feduc.2021.635473 .

2020

Hirt, C., Karlen, Y., Suter, F. & Maag Merki, K. (2020). Help seeking types in different and across specific task stages of a real challenging long-term task and their role in academic achievement. Frontline Learning Research, 8(4), 74 – 111. https://doi.org/10.14786/flr.v8i4.627 .

Maag Merki, K., Bühlmann, F., Kamm, C., Truniger, A, & Emmerich, M. (2020). Support of students in primary schools: a comparative case study in a selective education system. Journal of Curriculum Studies. https://doi.org/10.1080/00220272.2020.1734663 .

Maag Merki, K. (2020). Das Educational Governance-System im Dienste der Schulentwicklung. Oder: Wie kann Steuerung die Weiterentwicklung von Schulen unterstützen? In I. Van Ackeren, H. Bremer, F. Kessl, H. C. Koller, N. Pfaff, C. Rotter, E. D. Klein, & U. Salaschek (Hrsg.), Bewegungen. Beiträge zum 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (S. 405-417). Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich.

Wullschleger, A., Maag Merki, K., Rechsteiner, B. & Rickenbacher, A. (2020). Kooperation von Lehrpersonen im Hinblick auf Schulentwicklung – Forschungsstand und Forschungsperspektiven am Beispiel von sozialen Netzwerkanalysen. In U. Steffens & P. Posch (Hrsg.). Lehrerprofessionalität und Schulqualität – Grundlagen der Qualität von Schule 4 (S. 259-286). Münster: Waxmann Verlag.

2019

Compagnoni, M., Karlen, Y. & Maag Merki, K. (2019). Play it safe or play to learn: Mindsets and behavioral self-regulation in kindergarten. Metacognition and Learning.

https://doi.org/10.1007/s11409-019-09190-y

Karlen, Y., Suter, F., Hirt, C. & Maag Merki, K., (2019). The role of implicit theories in students' grit, achievement goals, intrinsic and extrinsic motivation, and achievement in the context of a long-term challenging task. Learning and Individual Differences, 74, S. 1-12.

https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101757.

Maag Merki, K. (2019). Gymnasium und Standardisierung. Herausforderungen, Chancen und Grenzen. In D. Holtsch, M. Oepke & S. Schumann (Hrsg.), Lehren und Lernen auf der Sekundarstufe II. Gymnasial- wirtschaftspädagogische Perspektiven (S. 109-120). Bern: hep-Verlag.

Maag Merki, K. (2019). Abschlussprüfungen. In E. Kiel, B. Herzig, U. Maier & U. Sandfuchs (Hrsg.), Handbuch Unterrichten an allgemeinbildenden Schulen (S. 426-433). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt (UTB).

Maag Merki, K. (2019). Zentralabitur / Zentrale Abschlussprüfungen. In M. Harring, C. Rohlfs & M. Gläser-Zikuda (Hrsg.), Handbuch Schulpädagogik (S. 709-719). Münster: Waxmann.

Auszeichnung, Award

Highly Commended Paper Award from the 2015 Emerald Literati Network Paper Awards for Excellence

Maag Merki, K. (2014). Conducting intervention studies on school improvement: An analysis of possibilities and constraints based on an intervention study of teacher cooperation. Journal of Educational Administration, 52(5), 590-616. https://doi.org/10.1108/JEA-10-2013-0120