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Aktuelle Publikationen unseres Lehrstuhls

2021

Maag Merki, K.*, Wullschleger, A.*, & Rechsteiner, B. (2021). Ein neuer Blick auf Schulentwicklung. Das Zusammenspiel zwischen impliziten und expliziten Prozessen der Weiterentwicklung der Einzelschule. In B. Asbrand, M. Hummrich, T.-S. Idel, & A. Moldenhauer (Hrsg.), Schultheorie und Schulentwicklung. Forschungsperspektiven auf Veränderungsprozesse von Schule (S. 159-180). Springer VS. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-658-30774-5_8

(*Geteilte Erstautorenschaft)

In diesem Beitrag wird, ausgehend von Theorien des organisationalen Lernens und des selbstregulierten Lernens, das Zusammenspiel zwischen impliziten, relativ stabilen und expliziten, systematisch gestalteten Prozessen der Schulentwicklung untersucht. Wir argumentieren, dass es die Analyse dieses Zusammenspiels besser ermöglicht herauszuarbeiten, welche stabilen Orientierungen und Praktiken den Schulentwicklungsalltag der Akteur*innen in der Schule prägen sowie wann und in welchen Situationen diese impliziten, routinierten Prozesse unterbrochen werden, weil sie für die Bearbeitung spezifischer schulinterner oder schulexterner Herausforderungen nicht (mehr) funktional sind bzw. zu sein scheinen. Es wird ein theoretisches Rahmenmodell entwickelt, dessen Potential für die Schulentwicklungsforschung aufgezeigt wird, dessen Schwächen aber auch diskutiert werden.

Rechsteiner, B., Compagnoni, M., Wullschleger, A., and Maag Merki. K., (2021). Teachers’ Implicit Theories of Professional Abilities in the Domain of School Improvement. Frontiers in Education. 6:635473. doi: 10.3389/feduc.2021.635473.

Numerous studies show positive effects of students’ malleable implicit theories of their abilities on their self-regulated learning and learning achievements (Yeager and Dweck, 2012; Burnette et al., 2013), especially when domain-specific implicit theories are assessed (Costa and Faria, 2018). Thinking of school improvement as a collective learning process for the teaching staff, it is reasonable to assume that this relationship also exists on the teacher level. Hence, this study aims to provide answers to the following overarching question: What role do teachers’ implicit theories of professional abilities play for school improvement? In a first step, a measurement instrument was developed to assess teachers’ implicit theories of professional abilities in the domain of school improvement. In a second step, we explored the link between these implicit theories and collective teacher learning in the area of further developing the school’s educational practices. In a sample of N = 1,483 Swiss primary school teachers at N = 59 schools, we analyzed how teachers’ malleable (vs. fixed) implicit theories of professional abilities are related to collective metacognitive and emotional-motivational regulation activities and to the perception that the school is on the right track to improvement. Results show that teachers’ implicit theories of professional abilities can be assessed reliably. Structural equation modeling analyses revealed that the more teachers view professional abilities as malleable and developable, the more positive their perceptions of the schools’ improvement were. This relation was mediated by collective emotional-motivational regulation activities. However, no significant effect of a malleable implicit theory on collective metacognitive regulation was found. It can be concluded that teachers have varying beliefs about the malleability of teachers’ professional abilities that are linked to their collective regulation. It therefore acknowledges the domain-specific effects of teachers’ implicit theories in the area of school improvement.

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