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Kunsthistorisches Institut

Publications of the Project Team

2016

  • Anne Röhl, "Materialisations", in: Metatextile. Ruptured Narratives, Exchanged Values, hg. von Jeremy Epstein, London 2016, Ausst. Kat. London, Edel Assanti, unpaginiert.
  • Anne Röhl und Anika Reineke, "L’ordre et le chaos: le lit comme espace pictural et matériel textile", in: Perspective, 2016, Nr. 1, S. 171–79.
  • Anne Röhl, "Textile Framings in the Works of Thomas Demand", in: FRAMINGS, hg. v. Ellen Harlizius-Klück, Slavko Kacunko und Hans Körner, Berlin 2015, S. 383–404.
  • Anika Reineke, "Framing, illusion and papillotage in French 18th Century Tapestries", in:  FRAMINGS, hg. v. Ellen Harlizius-Klück, Slavko Kacunko und Hans Körner, Berlin 2015, S. 127 - 144.
  • Anne Röhl, "Bed-in", in: Aesthetics of Resistance. Pictorial Glossary. The Nomos of Image, hg. von Carolin Behrmann und Henry Kaap, 30. Dezember 2015.
  • Anne Röhl, „Sampler“ und „Weaving“, Lemmata in: Textile Terms. A Glossary, hg. von Anika Reineke, Anne Röhl, Mateusz Kapustka und Tristan Weddigen, Emsdetten/Berlin 2017.
  • Anika Reineke, "Screen" und "Tent", Lemmata in: Textile Terms. A Glossary, hg. von Anika Reineke, Anne Röhl, Mateusz Kapustka und Tristan Weddigen, Emsdetten/Berlin 2017.
  • Mateusz Kapustka, "Rags" und "Tear", Lemmata in: Textile Terms. A Glossary, hg. von Anika Reineke, Anne Röhl, Mateusz Kapustka und Tristan Weddigen, Emsdetten/Berlin 2017.
  • Tristan Weddigen, "Fold" und "Space", Lemmata in: Textile Terms. A Glossary, hg. von Anika Reineke, Anne Röhl, Mateusz Kapustka und Tristan Weddigen, Emsdetten/Berlin 2017.

2015

  • Mateusz Kapustka / Warren T. Woodfin, Clothing the Sacred. An Introduction, in: Mateusz Kapustka / Warren T. Woodfin (eds.), Clothing the Sacred. Medieval Textiles as Fabric, Form, and Metaphor, Berlin-Emsdetten 2015, p. 7-11.
  • Mateusz Kapustka / Warren T. Woodfin (eds.), Clothing the Sacred. Medieval Textiles as Fabric, Form, and Metaphor, Berlin-Emsdetten 2015.
  • Mateusz Kapustka, Bild-Riss und die Aporie der Sichtbarmachung: Eine Einführung, in: M. Kapustka (ed.), Bild-Riss: Textile Öffnungen im ästhetischen Diskurs, (Textile Studies, 7), Berlin-Emsdetten 2014, p. 7-17.
  • Mateusz Kapustka (ed.), Bild-Riss. Textile Öffnungen im ästhetischen Diskurs, (Textile Studies, 7), Berlin-Emsdetten 2015.

2007

  • Mateusz Kapustka, "Obraz brzemiennej Marii i jego tekstylna metaforyka. Rozważania nad typem Maria gravida w średniowiecznej sztuce Śląska i Czech" [The Image of the Pregnant Mary and Its Textile Metaphors. The Medieval Type of Maria Gravida in Silesia and Bohemia]; in: Śląsk i Czechy. Wspólne drogi sztuki [Silesia and Bohemia. Common Paths of Art], ed. by Mateusz Kapustka, Andrzej Kozieł and Piotr Oszczanowski; Wrocław, Wydawnictwo UWr. 2007, p. 99–113; conference: Wrocław, 26.–30.04.2006.

2014

  • Mateusz Kapustka, Anika Reineke, Anne Röhl, Tristan Weddigen, Versäumnisse, in: "Texte zur Kunst", vol. 24 (94), 2014, p. 167-170.
  • Tristan Weddigen, Textile Medien, in: Jens Schröter (ed.), Handbuch Medienwissenschaft, Stuttgart 2014, p. 234-238.
  • Tristan Weddigen, Textile spaces, interior and exterior, in: Gail Feigenbaum and Francesco Freddolini (ed.), Display of art in the Roman palace 1550-1750, Los Angeles, The Getty Research Institute, 2014, p. 162-165 (118-119, 332)
  • Anne Röhl, Cosima von Bonin and Elaine Reichek: Two Textile Representations of Art Historical Discourse, in: Kornelia Imesch-Oechslin (ed.), Conference Proceedings of the 2nd Swiss Congress for Art History (forthcoming).
  • Anne Röhl, Textile Framings in the Works of Thomas Demand, in: Ellen Harlizius-Klück, Slavko Kacunko, and Hans Körner (ed.), FRAMINGS-Anthology, (forthcoming 2014).
  • Mateusz Kapustka, Pictorial Gravities: Objecthood, Authority and Artistic Invention in Albrecht Dürer`s Veronicas, in: David Young Kim (ed.), Matters of Weight: Force, Gravity and Aesthetics in the Early Modern Period, Berlin-Emsdetten 2013, p. 89-107.

2013

  • Tristan Weddigen, Notes from the Field: Materiality, in: The Art Bulletin, vol. 95, March, 2013, p. 34-37.
  • Tristan Weddigen, Textile Bildräume: Antike / Neuzeit, in: Kunst &Textil. Stoff als Material und Idee in der Moderne von Klimt bis heute, exhibition catalogue, Kunstmuseum Wolfsburg, Hatje Cantz, Ostfildern 2013, p. 88-95.
  • Tabea Schindler, Arachnes Kunst. Textilhandwerk, Textilien, und die Inszenierung des Alltags in der holländischen Malerei des 17. Jahrhunderts, Emsdetten-Berlin 2013 (Textile Studies 6).
  • Warren Woodfin, The Embodied Icon: Liturgical Vestments and Sacramental Power in Byzantium, Oxford Univ. Press 2013.

2012

  • Anna Bücheler, Veil and Shroud: Textile Imagery in the Aegidien Gospels (Braunschweig, Herzog Anton Ulrich Museum MA 55) as Allegoric Instrument for Spiritual Contemplation), in: The Medieval History Journal 15/2 (2012), p. 269–97.
  • Mateusz Kapustka, Leaving Traces: The Martyr’s Garment as a Visual Passage, in: D. Ganz, M. Rimmele (ed.), Das Kleid der Bilder. Bildspezifische Sinndimensionen der Kleidung in der Vormoderne, Berlin-Emsdetten 2012 (Textile Studies, 4), p. 255-268.
  • Mateusz Kapustka, Das Heilige Antlitz auf dem Hemd. Zur indexikalischen Bedeutung des Gewandes für die Bildfläche, in: K. Böse, S. Tammen (ed.), Beziehungsreiche Gewebe. Textilien im Mittelalter, Frankfurt am Main u.a. 2012, p. 352-371.

2011

  • Mateusz Kapustka, Folded Memory. Clothes in Art of Christian Boltanski and the Impossibility of Evidence, in: T. Weddigen (ed.), Meta-textile. Identity and history of a contemporary art medium, Berlin-Emsdetten 2011 (Textile Studies, 2), p. 29-40.
  • Mateusz Kapustka, Bloodstained Cloths: Textile Reminiscences in Early-Modern Florentine Imagery, in: T. Weddigen (ed.), Unfolding the Textile Medium in Early Modern Art and Literature, Berlin-Emsdetten 2011 (Textile Studies, 3), p. 81-92.
  • Stefan Neuner, Bild und Segel, Teil 2. Momente eines nautischen Nachlebens der Malerei bei Broodthaers, in: Weddigen T. (ed.), Metatextile. Identity and History of a Contemporary Art Medium, Edition Imorde/Gebr. Mann, Emsdetten und Berlin, 2011.

2010

  • Warren Th. Woodfin, Wall, Veil, and Body: Textiles and Architecture in the Late Byzantine Church, in: The Kariye Camii Reconsidered, ed. H. Klein, R. Ousterhout, and B. Pitarakis, Istanbul, 2010.
  • Stefan Neuner, Bild und Segel, Teil 1. Über einige nautische Implikationen der venezianischen Malerei, in: Archiv für Mediengeschichte, No. 10, 2010, p. 47-67.
  • Mateusz Kapustka, Per velamen, id est, carnem suam. Die textile Dimension des Christuskörpers als Bildparadox, in: P. Hofmann, A. Matena (ed.), ChristusBild: icon + Ikone. Wege zu Theorie und Theologie des Bildes, Paderborn-München-Wien-Zürich 2010, p. 117-136.
  • Mateusz Kapustka, Die Kutte. Zur medialen Verlängerung des bildgewordenen Franziskuskörpers, in: Ph. Zitzlsperger (ed.), Kleidung im Bild - zur Ikonologie dargestellter Gewandung, Emsdetten-Berlin 2010, p. 33-47.

2009

  • Stefan Neuner, "Topologische Wendungen bei Jasper Johns", in: Topologie. Falten, Knoten, Netzte, Stülpungen in Kunst und Theorie, ed. by Wolfram Pichler and Ralph Ubl; Wien, Turia & Kant 2009, p. 235-294.
  • Zweite Haut. Zur Kulturgeschichte der Kleidung hg. mit André Holenstein, Ruth Meyer Schweizer u. Sara Margarita Zwahlen; Bern, Haupt Verlag, 2009; Reihe: Berner Universitätsschriften, Bd. 54.

2008

  • Julia Gelshorn and Tristan Weddigen, "Das Netzwerk. Zu einem Denkbild in Kunst und Wissenschaft"; in: Grammatik der Kunstgeschichte. Sprachproblem und Regelwerk im 'Bild-Diskurs'. Oskar Bätschmann zum 65. Geburtstag, ed. by Hubert Locher and Peter J. Schneemann; Zurich/Emsdetten/Berlin, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft/Edition Imorde, 2008, p. 54–77.

2006

  • Mateusz Kapustka, "Nieobecność obrazu i domyślna figuracja. Antropologiczna perspektywa dla liturgicznej roli sztuki w średniowieczu" [Absence of the Image and the Mental Figuration. An Anthropological Perspective for the Liturgical Role of Art in the Middle Ages]; in: 'Figury' i figuracje ['Figures' und Figurations], ed. by Małgorzata Kitowska-Łysiak, Ryszard Kasperowicz, Marcin Lachowski and Lechosław Lameński; Lublin, Wydawnictwo SHS, 2006, p. 29–49; conference: Lublin, 20.–22.10.2005.
  • Mateusz Kapustka, "Das berührte Bild? Eine unbekannte Vera Ikon-Tafel aus dem 15. Jahrhundert und die Fragen zur Funktion von Tuchdarstellungen"; in: Grenzen überwindend. Festschrift für Adam S. Labuda zum 60. Geburtstag, ed. by Katja Bernhardt and Piotr Piotrowski, Berlin 2006, CD-Rom (pp. 12).

2005

  • Stefan Neuner and Wolfram Pichler, "Tintorettos Schwellenkunde", in: Ikonologie des Zwischenraums. Der Schleier als Medium und Metapher, ed. by Johannes Endres, Barbara Wittmann and Gerhard Wolf; München, Fink 2005, p. 243-286.

Weiterführende Informationen

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