Lehrveranstaltungen FS 2023

Landesspezifische Kontexte und Inhalte

Übung mit regionalem Schwerpunkt – Einführung in die Kunstgeschichte Koreas

(Übung, BA, 9 ECTS) 

Isabelle Leemann, M.A.

Mittwoch, 14:00–15:45 

Raum RAA-E-29

Dieser Kurs bietet einen Überblick über die koreanische Kunst, beginnend mit frühesten Ausdrucksformen im Neolithikum bis hin zur zeitgenössischen Kunst. Eine weite Bandbreite von Kunstformen wird abgedeckt, unter anderem Malerei, Architektur, Keramik und Lackkunst. Kunstwerke werden in verschiedenen thematischen Kontexten (wie Grabkunst, religiöse Kunst und Volkskunst) sowie im historischen und geografischen Kontext besprochen. Dies ist ein Einführungskurs, der Studierenden mit und ohne Vorkenntnisse über koreanische oder ostasiatische Kunst offensteht. Die Kursanforderungen beinhalten eine schriftliche Aufgabe (Objektbeschreibung), eine kurze mündliche Präsentation und eine schriftliche Prüfung. Der Kurs wird in den Sprachen Englisch und Deutsch durchgeführt. Alle Leistungsnachweise können in einer dieser beiden Sprachen erbracht werden.

This course offers an overview of Korean art, starting from its earliest expressions in the Neolithic period up to and including contemporary art. A wide range of art forms will be covered, that includes painting, architecture, ceramics, and lacquerware, among others. The artworks will be discussed in various topical contexts (such as tomb art, religious art, and folk art) as well as in the context of history and geography. This class is an introductory level course and is open to students of all levels, including beginners with no prior knowledge of Korean or East Asian art. Class requirements will consist of written assignments (e.g. object description/annotated bibliography/text summary/essay), short oral presentations, and written exams. The course will be held in English and German. All assignments may be completed in either of the two languages.

 


Der Wert der Kunst

(Seminar, MA, 9 ECTS)

Prof. Dr. Satomi Yamamoto-Takagishi

Mittwoch, 10:15–12:00 (online)

In diesem Seminar werden wir gemeinsam die Mechanismen der Wertbildung rund um die bildenden Künste betrachten. Gemälden, Skulpturen, Kunsthandwerk und Kalligraphie werden in der Phase ihrer Entstehung und während des Prozesses der Überlieferung verschiedene Werte zugewiesen: Religiöse Heiligkeit, Materialknappheit, exquisite Herstellungstechniken, historische Bedeutung usw. Der Wert einer Form kann sich mit der Zeit und der Region ändern. Das Erfassen dieser Dynamik kann zu einer Betrachtung darüber führen, was Kunst für die Menschen bedeutet und welche Rolle sie in der Gesellschaft spielt. Es kann auch nützlich sein, die besonderen Qualitäten der japanischen Kunstsammlungen in der Schweiz oder in der eigenen Herkunftsregion zu berücksichtigen.

 


Theorien und Methoden

Königtum und buddhistische Kunst

(Vorlesung, BA/MA, 3 ECTS)

Prof. Dr. Ryusuke Masuki

Freitag, 12:15–13:45 (online)

This course focuses on the production, use, and collecting of Buddhist art by emperors, rulers, nobles, and military generals in East Asia, particularly in Japan. By using examples of works and documents from antiquity to the Middle Ages (7th – 16th centuries), the course will discuss the social role of the different art forms in each period. The titles of each lecture are given below.

1. Rengeō-in Treasury as a Trove of Tales of Royal Authority
2. "The Ban Dainagon emaki"(Illustrated Scroll of the Story of a Courtier Ban Dainagon) as Buddhist Parable
3. From Male Shamans to Hermaphrodites: The Multiple Meanings of Futanari in "The Illustrated Scroll of Illnesses"
4. Capturing Fears of the Invisible through Painting’s Magic: A reconsideration of "The Scroll of Extermination of Evils"
5. Illness as Depicted in "The Illustrated Legends of Kokawa Temple"
6. The Resurgence of a Picture Scroll from the Rengeō-in Treasury: Prince Sadafusa’s Copy of and Insertion of Poems within "The Illustrated Scroll of the Battle of Breaking Wind"
7. Paintings of the 10th century, Japan: especially focuses on the Painters
8. Shōren-in Ao Fudō (Blue Acala) and Paintings of Tang and Song Dynasty China
9. Nirvana Painting at Mt.Kōya
10. Two Images of Peacock King (Mahamayuri)
11. Five Great Wisdom Kings and Twelve Devas of Tōji Temple
12. Image of Fugen Bosatsu (Samantabhadra) in the Heian period

 


Art and Nation: Forms of Contact and Exchange in East Asian Visual Culture 1850-1945

(Seminar, BA, 6 ECTS)

Anna Herren, M.A. & Dahi Jung, M.A.

Donnerstag, 10:15–12:00 Uhr

Room RAA-E-29

In 1904, Japan was one of the participating nations in the Louisiana Purchase Exhibition held in St. Louis. In the exhibition, Japan presented itself and its rich artistic tradition at an unprecedented scale, reflecting its increasing influence in the world. As newspapers applauded the exhibit titled "Fair Japan", the nation was simultaneously engaged in warfare with a Western power for the first time: Russia, in the context of the Russo-Japanese War (1904–1905). In St. Louis, the Japanese exhibit illustrated the significance and conscious use of art objects as essential tools in the pursuit of a positive public opinion on a global scale. In East Asia, Japan continued its increasingly imperialist endeavors which were rooted in the 19th century, gradually expanding its sphere of power to Taiwan, Manchuria, and Korea. By establishing colonial rule in these places, contested spheres of contact emerged, influencing art production, circulation, and exchange. Against this historical backdrop, this seminar aims to deepen our understanding of various actors and images produced between 1850–1945 to investigate the complex inter- relationships within East Asia and between East Asia and the West. The focus will be given not only to artists and their artworks, but also to circulating images such as prints, photographs, and picture postcards that intrinsically reflected the interconnectedness of the processes of governance, historical context, and cultural developments of the time. By examining the imageries in depth as well as the networks of producers, collectors, and consumers, various aspects of East Asian visual culture will be analyzed beyond eurocentrism. The first four sessions will be taught by the instructors and will focus on introducing and contextualizing the topic. The remaining sessions until the end of the semester will be dedicated to student presentations. This course will be held mainly in English. All assignments may be completed in either English or German.

Lektürekanon in westlichen und ostasiatischen Sprachen

(Selbststudium, MA, 6 ECTS)

Dr. phil. Vera Wolff

2. Juniwoche, nach Vereinbarung (Raum TBA)

Durch das Selbststudium vorgegebener sowie nach Absprache entsprechend dem eigenen Studienschwerpunkt angepasster Forschungsliteratur wird das eigene Wissen über Inhalte, Diskurse, Theorien und Methodologien im Bereich der Kunstgeschichte Ostasiens ergänzt, vertieft und erweitert. Besonders das Lesen von Quellen auf Englisch sowie einer selbst gewählten ostasiatischen Sprache sind integraler Bestandteil des Moduls.

Studierende, die das Modul absolvieren, sind gebeten, sich in der 2. Vorlesungswoche mit dem Anmeldeformular bei den Assistierenden des Lehrstuhls zu melden.

Weitere Informationen

 

Museum und Archiv

Collecting East Asia in Europe

(Übung, BA/MA, 3 ECTS)

Anna Herren, M.A. & Dahi Jung, M.A.

Montag, 14:00–15:45 Uhr (alle 2-3 Wochen ab 20.02.2023)

Raum RAA-E-29

The goal of this course is to contemplate upon the current debates over collections of non-European art in European museums with a particular focus on East Asian objects. With the Belgian King’s return of a mask to Congo in June 2022, the demands for restitution of objects from former colonies have been reignited. The complete opening of the Humboldt Forum in Berlin in September 2022 demonstrated that museums are yet again at the center of controversial academic, political, and social debates. In addition, the ongoing research on Herbert Ginsberg’s missing East Asian art collection conveys the complexities of collecting, exhibiting, and maintaining a collection. By examining various museums and collections of East Asian art in Europe and their practices of displaying and contextualizing East Asian objects (to non-East Asian viewers), this course aims to engage in a range of questions, including how museums as institutions define and canonize art, and how knowledge is ordered, produced, and transmitted. In addition, this course will focus on the current academic debates surrounding restitution policies with the aim to contextualize museums in a globalized, trans- and inter-cultural environment. This course will be held mainly in English. All assignments may be completed in either English or German.

Abschluss

Kolloquium für Studierende des Masterstudiengangs und Doktorierende

Prof. Dr. Hans B. Thomsen

Donnerstag, 14:00–15:45 Uhr (online, jede 2. Woche ab 02.03.2023)

Das Modul dient durch die Präsentation des Grundkonzepts der Masterarbeit sowie der kritischen Diskussion der darin entwickelten Inhalte und Methoden der Standortbestimmung zur Vorbereitung der abschliessenden Masterarbeitsphase. Gleichfalls dient der Austausch mit Mitstudierenden und Betreuern der Vertiefung und kritischen Reflexion wissenschaftlicher Arbeiten und Arbeitsweisen.