Table of contents
Current courses
Research foci
- Conceptional and methodical questions of teaching quality
- Professionalism of teachers
- International Comparative Educational Research
Occupations
Since 2018 |
Professor of Research on Learning, Instruction and Didactics at the University of Zurich |
2015–2018 |
Academic associate at the German Institute for International Educational Research in Frankfurt am Main |
2015 |
Residence for research at the Psychology in Education Research Centre at the University of York |
2013–2015 |
Post-Doc-Fellow at the „College for Interdisciplinary Educational Research” |
2012–2015 |
Academic associate at the Chair of Psychology at the University of Augsburg |
2012 |
Research stay at the University of Zurich |
2009–2012 |
Recipient of a doctoral grant at the DFG Graduate School "Teaching & Learning Processes" at the University of Koblenz and Landau |
Education
- 2017: Conferment of venia legendi in Psychology at the Goethe University Frankfurt
- 2012: Conferment of the Doctor of Philosophy awarded by the Department of Psychology of the University of Koblenz-Landau
- 2006–2010: Master of Arts (Subjects: Education, Primary Education, Psychology) at the Friedrich-Alexander University Erlangen-Nürnberg
- 2005–2009: Teacher training at primary level at the Friedrich-Alexander University Erlangen-Nürnberg
Publications
Conceptional and methodical questions of teaching quality
2021
- Praetorius, A.-K., Martens, M. & Brinkmann, M. (in Druck). Unterrichtsqualität aus Sicht der quantitativen un qualitativen Unterrichtsforschung: Methodische Ansätze, zentrale Ergebnisse und kritische Reflexion. In T. Hascher, W. Helsper & T.-S. Idel (Hrsg.), Handbuch Schulforschung (3. Aufl.). Wiesbaden: Springer VS.
2020
- Charalambous, C. & Praetorius, A.-K. (2020). Creating a forum for researching teaching and its quality more synergistically. Studies in Educational Evaluation. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100894
- Decristan, J., Hess, M., Holzberger, D., & Praetorius, A.-K. (2020). Oberflächen- und Tiefenmerkmale. Eine Reflexion zweier prominenter Begriffe der Unterrichtsforschung. Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 102–116.
- Fauth, B., Göllner, R., Lenske, G., Praetorius, A.-K., & Wagner, W. (2020). Who sees what? Conceptual considerations on the measurement of teaching quality from different perspectives. Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 138–155.
- Göllner, R., Fauth, B., Lenske, G., Praetorius, A.-K., & Wagner, W. (2020). Do student ratings of classroom management really tell us most about teachers or also about classroom composition? Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 156–172.
- Kleickmann, T., Steffensky, M., & Praetorius, A.-K. (2020). Quality of teaching in science education. More than three basic dimensions? Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 37–53.
- Kleickmann, T., Praetorius, A.-K., & Riecke-Baulecke, T. (2020). Beurteilung von Unterrichtsqualität. In F. Zimmermann, T. Riecke-Baulecke & J. Möller (Eds.), Basiswissen Lehrerbildung: Schulische Diagnostik und Leistungsbeurteilung (pp. 207-223). Hannover: Klett-Kallmeyer.
- Lenske, G. & Praetorius, A.-K. (2020). Schülerfeedback – was steckt hinter dem Kreuz auf dem Fragebogen? Empirische Pädagogik, 34(1), 11–29.
- Praetorius, A.-K. & Nehring, A. (Eds.) (2020). Die Verortung von Merkmalen der Unterrichtsqualität zwischen Generik und Fachspezifik. Unterrichtswissenschaft, 48, Special Issue 3.
- Praetorius, A.-K. & Nehring, A. (2020). Unterrichtsqualität zwischen Generik und Fachspezifik: Einführung in den Thementeil. Unterrichtswissenschaft, 48(3), 297-301.
- Praetorius, A.-K., Klieme, E., & Grünkorn, J. (Eds.). (2020). Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität. Theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen. Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20.
- Praetorius, A.-K., Grünkorn, J., & Klieme, E. (2020). Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität. Theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen. Einleitung in das Beiheft. Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 9–14.
- Praetorius, A.-K., Rogh, W., & Kleickmann, T. (2020). Blinde Flecken des Modells der drei Basisdimensionen von Unterrichtsqualität? Das Modell im Spiegel einer internationalen Synthese von Merkmalen der Unterrichtsqualität. Unterrichtswissenschaft, 48(3), 303-318.
- Praetorius, A.-K., Herrmann, C., Gerlach, E. Zülsdorf-Kersting, M., Heinitz, B., & Nehring, A. (2020). Unterrichtsqualität in den Fachdidaktiken im deutschsprachigen Raum - zwischen Generik und Fachspezifik. Unterrichtswissenschaft, 48(3), 409-446.
- Praetorius, A.-K., Klieme, E., Kleickmann, T., Brunner, E., Lindmeier, A., Taut, S., & Charalambous, C. (2020). Towards developing a theory of generic teaching quality. Origin, current status, and necessary next steps regarding the Three Basic Dimensions Model. Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 15–36.
- Vieluf, S., Praetorius, A.-K., Rakoczy, K., Kleinknecht, M., & Pietsch, M. (2020). Angebots-Nutzungs-Modelle der Wirkweise des Unterrichts: Ein kritischer Vergleich verschiedener Modellvarianten. Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 63–80.
2019
- Fischer, J., Praetorius, A.-K., & Klieme, E. (2019). The impact of linguistic similarity on cross-cultural comparability of students’ perceptions of teaching quality. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Published online: 15. April 2019. doi:10.1007/s1092-019-09295-7
- Holzberger, D., Praetorius, A.-K., Seidel, T., & Kunter, M. (2019). Identifying effective teachers: The relation between teaching profiles and students’ development in achievement and enjoyment. European Journal of Psychology of Education, 1–23. doi:10.1007/s10212-018-00410-8
2018
- Charalambous, C. & Praetorius, A.-K. (Eds.) (2018). Studying instructional quality in mathematics through different lenses: In search for common ground. Special Issue published in ZDM Mathematics Education.
- Charalambous, C. & Praetorius, A.-K. (2018). Studying mathematics instruction through different lenses: Setting the ground for understanding instructional quality more comprehensively. ZDM, 50(3), 355–366. doi:10.1007/s11858-018-0914-8
- Praetorius, A.-K. & Charalambous, C. (2018). Classroom observation frameworks for studying instructional quality: Looking back and looking forward. ZDM Mathematics Education, 50, 535-553.
- Praetorius, A.-K., Klieme, E., Herbert, B., & Pinger, P. (2018). Generic dimensions of teaching quality: The German framework of three basic dimensions. ZDM, 50(3), 407–426. doi:10.1007/s11858-018-0918-4
- Praetorius, A.-K., Kuger, S., Qi, Y., & Klieme, E. (2018). Leistungsunterschiede von Schülerinnen und Schülern in Shanghai und Deutschland: Erklärungsansätze und deren Überprüfung. In D. Benner, H. Meyer, Z. Peng, & Z. Li (Eds.), Beiträge zum chinesisch-deutschen Didaktik-Dialog (pp. 149–160). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
2017
- Nowinska, E. & Praetorius, A.-K. (2017). Evaluation of a rating system for the assessment of metacognitive-discursive instructional quality. In T. Dooley & G. Gueudet (Eds.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME.
- Praetorius, A.-K., McIntyre, N. A., & Klassen, R. M. (2017). Reactivity effects in video-based classroom research: an investigation using teacher and student questionnaires as well as teacher eye-tracking. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(1), 49–74. doi:/10.1007/s11618-017-0729-3
- Praetorius, A.-K., Lauermann, F., Klassen, R. M., Dickhäuser, O., Janke, S., & Dresel, M. (2017). Longitudinal relations between teaching-related motivations and student-reported teaching quality. Teaching and Teacher Education, 65, 241–254. doi:10.1016/j.tate.2017.03.023
- Zülsdorf-Kersting, M. & Praetorius, A.-K. (2017). Geschichtsunterricht zuverlässig beurteilen. Vorstellung eines Beobachtungsinstruments zur Bestimmung von metakognitiv-diskursiver Unterrichtsqualität. Zeitschrift für Geschichtsdidaktik, 16(1), 250–265. doi:10.13109/zfgd.2017.16.1.250
2016
- Holzberger, D., Kunter, M., Seidel, T., & Praetorius, A.-K. (2016). Individuelle Schwerpunkte im Unterricht? Eine latente Profilanalyse zu unterschiedlichen Mustern der Unterrichtsqualität. In N. McElvany, W. Bos, H. G. Holtappels, M. Gebauer & F. Schwabe (Eds.), Bedingungen und Effekte guten Unterrichts – aktueller Stand und Perspektiven der Unterrichtsforschung (pp.135–146). Münster: Waxmann.
- Praetorius, A.-K., Vieluf, S., Saß, S., Bernholt, A. & Klieme, E. (2016). The same in German as in English? Investigating the subject-specificity of teaching quality. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 19(1), 191–209. doi:10.1007/s11618-015-0660-4
2015
- Gabriel, K., Praetorius, A.-K., & Lipowsky, F. (2015). Wie in der einen Stunde, so auch in der anderen? Analysen zur Stabilität der Klassenführung im Anfangsunterricht. In L. Haag, E. Kiel, M. Trautmann & K. Zierer (Eds.). Thementeil: Klassenmanagement/Klassenführung - Perspektiven, Befunde, Kontroversen (pp. 85–95). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
2014
- Praetorius, A.-K. (2014). Messung von Unterrichtsqualität durch Ratings. Münster: Waxmann.
- Praetorius, A.-K., Pauli, C., Reusser, K., Rakoczy, K., & Klieme, E. (2014). One lesson is all you need? Stability of instructional quality across lessons. Learning and Instruction, 31, 2–12. doi:10.1016/j.learninstruc.2013.12.002
2013
- Praetorius, A.-K. (2013). Einschätzung von Unterrichtsqualität durch externe Beobachterinnen und Beobachter - Eine kritische Betrachtung der aktuellen Vorgehensweise in der Schulpraxis. Beiträge zur Lehrerbildung, 31, 174–185.
2012
- Helmke, A., Helmke, T., Lenske, G., Pham, G., Praetorius, A.-K., Schrader, F.-W., & Ade-Thurow, M. (2012). Unterrichtsdiagnostik - Voraussetzung für die Verbesserung der Unterrichtsqualität. In S.G. Huber (Ed.), Jahrbuch Schulleitung (pp. 133-144). Köln: Carl Link.
- Praetorius, A.-K. (2012). Rater bias in measuring instructional quality: A closer look at the “how much” and “why”. In K. Ruhl (Ed.), Das Poster in der Wissenschaft. Zum Stellenwert des Posters in der Nachwuchsförderung am Beispiel der Universität Koblenz-Landau (ppS. 100–101). Giessen: Johannes Herrmann.
- Praetorius, A.-K., Lenske, G., & Helmke, A. (2012). Observer ratings of instructional quality: Do they fulfill what they promise? Learning and Instruction, 22(6), 387–400. doi:10.1016/j.learninstruc.2012.03.002
Professionalism of teachers
2022
- Sommerhoff, D., Leuders, T. & Praetorius, A.-K. (2022, March 16). Forschung zum diagnostischen Denken und Handeln von Lehrkräften – Was ist der Beitrag der Mathematikdidaktik?. Journal für Mathematik-Didaktik. https://doi.org/10.1007/s13138-022-00205-x
- Leuders, T., Loibl, K., Sommerhoff, D., Herppich, St. & Praetorius, A.-K. (2022, March 15) Toward an Overarching Framework for Systematizing Research Perspectives on Diagnostic Thinking and Practice. Journal für Mathematik-Didaktik. https://doi.org/10.1007/s13138-022-00199-6
2021
- Kolovou, D., Naumann, A., Hochweber, J., & Praetorius, A.-K. (2021). Content-specificity of teachers' judgment accuracy regarding students' acadimic achievement. Teaching and Teacher Education, 100. Online published April 2021. doi.org/10.1016/j.tate.2021.103298.
2019
- Benning, K., Daumiller, M. H., Praetorius, A.-K., Lenske, G., Dickhäuser, O., & Dresel, M. (2019). Evaluation eines Interventionsansatzes zur Verbesserung von Motivation und motivationsförderlichem Unterrichtshandeln von Lehrkräften auf Basis der Zielorientierungstheorie. Unterrichtswissenschaft, 47(30), 313-335. doi:10.1007/s42010-018-0025-9
- Praetorius, A.-K. & Südkamp, A. (2019). Diagnostische Kompetenz von Lehrpersonen hinsichtlich motivationaler Merkmale von Schülerinnen und Schülern. In H. Gaspard, U. Trautwein & M.Hasselhorn (Eds.), Diagnostik und Förderung von Motivation und Volition (Tests und Trends in der pädagogisch-psychologischen Diagnostik, Bd. 17) (pp. 35–49). Göttingen: Hogrefe.
- Schrader, F.-W. & Praetorius, A.-K. (2019). Diagnostische Kompetenz von Eltern und Lehrern. In X. Feng (Ed.), Wichtige Texte Pädagogische Psychologie (pp. 116-127). Peking: China Renmin University.
2018
- Herppich, S., Praetorius, A.-K., Förster, N., Glogger-Frey, I., Karst, K., Leutner, D., Behrmann, L., Böhmer, M., Ufer, S., Klug, J., Hetmanek, A., Ohle, A., Böhmer, I., Karing, C., Kaiser, J., & Südkamp, A. (2018). Teachers’ assessment competence: Integrating knowledge-, process-, and product-oriented approaches into a competence-oriented conceptual model. Teaching and Teacher Education, 76, 181–193. doi:10.1016/j.tate.2017.12.001
- Schrader, F.-W. & Praetorius, A.-K. (2018). Diagnostische Kompetenz von Eltern und Lehrern. In D. H. Rost, J. Sparfeldt, & S. R. Buch (Eds.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (pp. 92–98). Weinheim: Beltz/PVU.
- Südkamp, A., Praetorius, A.-K. & Spinath, B. (2018). Teachers’ judgment accuracy concerning consistent and inconsistent student profiles. Teaching and Teacher Education, 76, 204-213. doi: 10.1016/j.tate.2017.09.016.
2017
- Dickhäuser, O., Janke, S., Praetorius, A.-K., & Dresel, M. (2017). Effects of teachers’ reference norm orientations on students’ implicit theories and academic self-concepts. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 31(3–4), 205–219. doi:10.1024/1010-0652/a000208
- Herppich, S., Praetorius, A.-K., Förster, N., Glogger-Frey, I., Karst, K., Leutner, D., Behrmann, L., Böhmer, M., Ufer, S., Klug, J., Hetmanek, A., Ohle, A., Böhmer, I., Karing, C., Kaiser, J. & Südkamp, A (2017). Ein Arbeitsmodell für die empirische Erforschung der diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (pp. 95–102). Münster: Waxmann.
- Kaiser, J., Praetorius, A.-K., Südkamp, A., & Sparfeldt, J. (2017). Die enge Verwobenheit von diagnostischem und pädagogischem Handeln als Herausforderung bei der Erfassung diagnostischer Kompetenz. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (pp. 75–93). Münster: Waxmann.
- Nitsche, S., Praetorius, A.-K., Janke, S., Drexler, K., Fasching, M. S., Dresel, M., & Dickhäuser, O. (2017). Berufliche Zielorientierungen von Lehrkräften: Entwicklungsbedingungen, Auswirkungen auf berufliche Kompetenzentwicklung, Effekte auf instruktionales Verhalten sowie Lernprozesse und Lernergebnisse von Schülerinnen und Schülern. In C. Gräsel & K. Trempler (Eds.), Entwicklung von Professionalität pädagogischen Personals: Interdisziplinäre Betrachtungen, Befunde und Perspektiven (pp. 17–35). Heidelberg: Springer.
- Praetorius, A.-K. & Südkamp, A. (2017). Eine Einführung in das Thema der diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (pp. 13–18). Münster: Waxmann.
- Praetorius, A.-K., Hetmanek, A., Herppich, S., & Ufer, S. (2017). Herausforderungen bei der empirischen Erforschung diagnostischer Kompetenz. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (pp. 95–102). Münster: Waxmann.
- Praetorius, A.-K., Koch, T., Scheunpflug, A., Zeinz, H., & Dresel, M. (2017). Identifying determinants of teachers’ judgment (in)accuracy regarding students’ school-related motivations using a Bayesian cross-classified multi-level model. Learning and Instruction, 52, 148–160. doi:10.1016/j.learninstruc.2017.06.003
- Südkamp, A. & Praetorius, A.-K. (Eds.) (2017). Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften – Theoretische und methodische Weiterentwicklungen. Münster: Waxmann.
- Südkamp, A. & Praetorius, A.-K. (2017). Editorial. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (pp. 11–12). Münster: Waxmann.
2016
- Janke, S., Nitsche, S., Praetorius, A.-K., Benning, K., Fasching, M., Dresel, M., & Dickhäuser, O. (2016). Deconstructing performance goal orientations: The merit of a dimensional approach. Learning and Individual Differences, 50, 133–146. doi:10.1016/j.lindif.2016.08.013
2015
- Praetorius, A.-K., Drexler, K., Rösch, L., Christophel, E., Heyne, N., Scheunpflug, A., Zeinz, H., & Dresel, M. (2015). Judging students’ self-concepts within 30s? Investigating judgement accuracy in a zero-acquaintance situation. Learning and Individual Differences, 37, 231–236. doi:10.1016/j.lindif.2014.11.015
2014
- Ade-Thurow, M., Bos, W., Helmke, A., Helmke, T., Hovenga, N., Lebens, M., Lenske, G., Leutner, D., Pham, G. H., Praetorius, A.-K., Schrader, F.-W., Spoden, C. & Wirth, J. (Eds.). (2014). Aus- und Fortbildung der Lehrkräfte in Hinblick auf Verbesserung der Diagnosefähigkeit, Umgang mit Heterogenität und individuelle Förderung. Münster: Waxmann.
- Helmke, A., Helmke, T., Lenske, G., Pham, G., Praetorius, A.-K., Schrader, F.-W., & Ade-Thurow, M. (2014). Unterrichtsdiagnostik mit EMU. In M. Ade-Thurow, W. Bos, A. Helmke, T. Helmke, N. Hovenga, M. Lebens, G. Lenske, D. Leutner, G. H. Pham, A.-K. Praetorius, F.-W. Schrader, C. Spoden & J. Wirth (Eds.), Aus- und Fortbildung der Lehrkräfte in Hinblick auf Verbesserung der Diagnosefähigkeit, Umgang mit Heterogenität und individuelle Förderung (pp.149–163). Münster: Waxmann.
- Praetorius, A.-K. (2014). Was Lehrkräfte für erfolgreiches Unterrichten diagnostisch leisten müssen. Bildung und Wissenschaft, 12, 32–34.
- Praetorius, A.-K., Nitsche, S., Janke, S., Dickhäuser, O., Drexler, K., Fasching, M., & Dresel, M. (2014). Here today, gone tomorrow? Revisiting the stability of teachers’ achievement goals. Contemporary Educational Psychology, 39(4), 379–387. doi:10.1016/j.cedpsych.2014.10.002
2013
- Praetorius, A.-K., Berner, V.-D., Zeinz, H., Scheunpflug, A., & Dresel, M. (2013). Judgment confidence and judgment accuracy of teachers in judging self-concepts of students. The Journal of Educational Research, 106(1), 64–76. doi:10.1080/00220671.2012.667010
2012
- Praetorius, A.-K., Karst, K. & Lipowsky, F. (2012). Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften: Aktueller Forschungsstand, unterrichtspraktische Umsetzbarkeit und Bedeutung für den Unterricht. In A. Ittel & R. Lazarides (Eds.), Differenzierung im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht – Implikationen für Theorie und Praxis (pp. 115–146). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
2011
- Helmke, A., Helmke, T., Lenske, G., Pham, G., Praetorius, A.-K., Schrader, F.-W. & Ade-Thurow, M. (2011). Unterrichtsdiagnostik – Voraussetzung für die Verbesserung der Unterrichtsqualität. In A. Bartz, M. Dammann, S. Huber, C. Kloft & M. Schreiner (Eds.), PraxisWissen SchulLeitung, AL 28. Köln: Wolters Kluwer.
- Praetorius, A.-K., Greb, K., Dickhäuser, O., & Lipowsky, F. (2011). Wie gut schätzen Lehrer die Fähigkeitskonzepte ihrer Schüler ein? Zur diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 58, 81-91. doi: 10.2378/peu2010.art30d
2010
- Praetorius, A.-K., Greb, K., Lipowsky, F. & Gollwitzer, M. (2010). Lehrkräfte als Diagnostiker - Welche Rolle spielt die Schülerleistung bei der Einschätzung von mathematischen Selbstkonzepten? Journal of Educational Research Online, 2(1), 121–144.
- Praetorius, A.-K., Karst, K., Dickhäuser, O. & Lipowsky, F. (2010). Wie gut schätzen Lehrer die Fähigkeitsselbstkonzepte ihrer Schüler ein? Zur diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 58(2), 81–91. doi:10.2378/peu2010.art30d
International Comparative Educational Research
2019
- Praetorius, A.-K., Rogh, W., Klieme, E. & Bell, C. (2019). Methodological challenges in conducting international research on teaching quality using standardized observations. In L. E. Suter, E. Smith & B. D. Denman (Eds.), Sage Handbook on Comparative Studies in Education (pp. 269–388). London: SAGE Publications.
2018
- Praetorius, A.-K., Kuger, S., Qi, Y. & Klieme, E. (2018). Leistungsunterschiede von Schülerinnen und Schülern in Shanghai und Deutschland: Erklärungsansätze und deren Überprüfung. In D. Benner, H. Meyer, Z. Peng & Z. Li (Eds.), Beiträge zum chinesisch-deutschen Didaktik-Dialog (pp. 149–160). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Other Topics
2017
- Bonefeld, M., Dickhäuser, O., Janke, S., Praetorius, A.-K., & Dresel, M. (2017). Leistungsbewertung in Abhängigkeit des Migrationshintergrundes der Schüler/-innen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 49, 11–23.
2016
- Koch, T., Schultze, M., Jeon, M., Nussbeck, F. W., Praetorius, A.-K., & Eid, M. (2016). A cross-classified CFA-MTMM model for structurally different and nonindependent interchangeable methods. Multivariate Behavioral Research, 51(1), 67–85. doi:10.1080/00273171.2015.1101367
- Praetorius, A.-K., Kastens, C., Hartig, J., & Lipowsky, F. (2016). Haben Schüler mit optimistischen Selbsteinschätzungen die Nase vorn?: Zusammenhänge zwischen optimistischen, realistischen und pessimistischen Selbstkonzepten und der Leistungsentwicklung von Grundschulkindern. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 48(1), 14–26. doi:10.1026/0049-8637/a000140
2011
- Poloczek, S., Karst, K., Praetorius, A.-K., & Lipowsky, F. (2011). Generalisten oder Spezialisten? Bereichsspezifität und leistungsbezogene Zusammenhänge des schulischen Selbstkonzepts von Schulanfängern. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 25(3), 173–183. doi:10.1024/1010-0652/a000045
Awards
- 2015: Publication award in the category „PostDoc“ of the Society for Empirical Educational Research (GEBF)
- 2013: Dissertation award of the Section for Educational Psychology (PAEPS) of the German Psychological Society (DGPs)
- 2012: Ernst Meumann prize for outstanding research work in the field of empirical educational research of the Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF)
- 2011: Poster Award of the poster session for young scientists of the University of Koblenz and Landau
- 2010: Best ICT Demonstration award to the JURE2010 Conference (Giang Pham, Gerlinde Lenske & Anna-Katharina Praetorius)
- 2009: Fritz and Maria Hofmann prize 2009 of the University Erlangen-Nürnberg for an outstanding final thesis
- 2008: Poster Award of the research day for Empirical Research in Teaching and Learning at the University Erlangen-Nürnberg
Memberships in expert associations
- Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF)
- Center for Reproducible Science (CRS)
- German Psychological Society (DGPs)
- European Association of Methodology (EAM)
- European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
- Society for Empirical Educational Research (GEBF)
Reviewer activity
Ad-hoc reviewer of research proposals
- German Research Foundation (DFG)
- Swiss National Science Foundation (SNSF)
Journal reviewer
- American Journal of Education
- British Journal of Educational Psychology
- Diskurs Kindheits- und Jugendforschung
- Instructional Science
- Educational Assessment
- Educational Assessment, Evaluation and Accountability
- Educational Psychology
- European Journal of Psychology of Education
- International Journal of Educational Research
- Journal of Educational Psychology
- Journal of Educational Research Online
- Learning and Instruction
- Psychologie in Erziehung und Unterricht
- Review of Educational Research
- School Effectiveness and School Improvement
- Teaching and Teacher Education
- The Journal of Experimental Education
- Unterrichtswissenschaft
- ZDM Mathematics Education
- Zeitschrift für Bildungsforschung
- Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
- Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
- Zeitschrift für Pädagogische Psychologie
Further scientific occupations
- Since April 2018: Member of the steering committee of the project "Gymnasium der Zukunft"
- Since April 2018: Co-editor of the journal „Educational Assessment, Evaluation and Accountability“
- Since January 2018: Co-editor of the journal "Unterrichtswissenschaft"
- Since January 2018: Member of the Scientific Advisory Board of the Journal "Journal für Mathematik-Didaktik“
- Since January 2017: Scientific coordination of the Leibnitz Network "Unterrichtsforschung" (together with Prof. Dr. Eckhard Klieme & Dr. Juliane Grünkorn)