
Navigation auf uzh.ch
School effectiveness, school improvement, educational governance research and self-regulated learning
2009- | Full Professor of Education at the University of Zurich with a focus on the Theoretical and Empirical Studies of Educational Processes in Schools; first female professor at what was previously the Pedagogical Institute of the University of Zurich |
2023- | Co-Director of theInstitute of Education, University of Zurich | |
2020- | Member of the Scientific Advisory Board of the University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland, Brugg | |
2019- | Member of the Research Advisory Board of the Zurich University of Teacher Education, Zurich | |
2018- | Member of the Scientific Advisory Board of the DIPF – Leibnitz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main, Deutschland | |
2017- |
Chairwoman of the University Council of the Pädagogische Hochschule Freiburg, Freiburg im Breisgau, Germany |
|
2013-2021 |
Vice Dean for Academic Career at the Faculty of Arts at the University of Zurich |
|
2013-2021 |
Member of the National Research Council for the field‚ Erziehungs- und Bildungswissenschaften‘ (Educational Sciences) of the Swiss National Science Foundation (SNSF) |
|
2009-2012 |
Member of the DFG Review Board "Fachkollegium 109" Educational Research for „Allgemeine und fachbezogene Lehr-, Lern- und Qualifikationsforschung“ Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) |
|
2009-2012 |
President Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF) |
Full details of the professional activity (German) (PDF, 195 KB)
Oude Groote Beverborg, A., Feldhoff, T., Maag Merki, K., & Radisch, F. (Hrsg.). (2021). Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel and mixed methods and their relevance for educational accountability. Springer.
https://www.springer.com/gp/book/9783030693442
https://doi.org/10.1007/978-3-030-69345-9
Read Book, Buch lesen (PDF, 4 MB)
Holmeier, M., Maag Merki, K. & Hirt, C. (2017). Gemeinsames Prüfen. Eine Fallanalyse in Gymnasien der Schweiz. Wiesbaden: Springer VS.
Maag Merki, K., Emmerich, M. & Holmeier, M. (Hrsg.) (2017). Educational Effectiveness Theory. Further developments in a multilevel context. London, New York: Routledge.
Steffens, U., Maag Merki, K. & Fend, H. (Hrsg.) (2017). Schulgestaltung. Aktuelle Befunde und Perspektiven der Schulqualitäts- und Schulentwicklungsforschung. Grundlagen der Qualität von Schule 2. Münster: Waxmann.
Altrichter, H. & Maag Merki, K. (Hrsg.) (2016). Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem. (2., erweiterte Auflage). Wiesbaden: Springer VS.
Maag Merki, K., Langer, R. & Altrichter, H. (Hrsg.) (2014). Educational Governance als Forschungsperspektive. Strategien, Methoden, Ansätze. (2. Auflage). Wiesbaden: Springer VS.
Maag Merki, K. & Kötter-Mathes, S. (2022). Zentralabitur / Zentrale Abschlussprüfungen. In M. Harring, C. Rolff & M. Gläser-Zikuda (Hrsg.), Handbuch Schulpädagogik. Zweite Auflage (S. 782 – 793). Münster: Waxmann.
https://www.utb.de/doi/book/10.36198/9783838587967
Maag Merki, K., Grob, U., Rechsteiner, B., Rickenbacher, A., & Wullschleger, A. (2022). Preconditions of teachers’ collaborative practice: New insights based on time-sampling data. Frontline Learning Research, 10(1). Open Access.
https://doi.org/10.14786/flr.v10i1.911
Altrichter, H., & Maag Merki, K. (2022). Wohin entwickelt sich die «Neue Steuerung» im Bildungswesen? In U. Steffens & H. Ditton (Hrsg.), Makroorganisatorische Vorstrukturierungen der Schulgestaltung. Grundlagen der Qualität von Schule 5 (S. 63-82). Münster: Waxmann Verlag.
Maag Merki K. (2021) Schulqualitätsforschung. In: Hascher T., Idel TS., Helsper W. (eds) Handbuch Schulforschung. Springer VS, Wiesbaden.
https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-658-24734-8_22-1
https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_22-1
Maag Merki, K., Grob, U., Rechsteiner, B., Wullschleger, A., Schori, N., & Rickenbacher, A. (2021). Regulation activities of teachers in secondary schools: Development of a theoretical framework and exploratory analyses in four secondary schools based on time sampling data. In A. Oude Groote Beverborg, T. Feldhoff, K. Maag Merki, & F. Radisch (Hrsg.), Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel and mixed methods and their relevance for educational accountability (S. 257-301). Cham: Springer.
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-69345-9
https://doi.org/10.1007/978-3-030-69345-9
Read Chapter, Kapitel lesen (PDF, 484 KB)
Schudel, K., & Maag Merki, K. (2021). Taking composition and similarity effects into account: Theoretical and methodological suggestions for analyses of nested school data in school improvement research. In A. Oude Groote Beverborg, T. Feldhoff, K. Maag Merki, & F. Radisch (Hrsg.), Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel and mixed methods and their relevance for educational accountability (S. 83-106). Springer International Publishing.
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-69345-9
https://doi.org/10.1007/978-3-030-69345-9
Read Chapter, Kapitel lesen (PDF, 397 KB)
Maag Merki, K. (2021). Empirische Bildungsforschung im deutschsprachigen Raum. Rückblick und Ausblick. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 43(1), S. 41-50.
https://doi.org/10.24452/sjer.43.1.4
Maag Merki, K. (2021). Schulentwicklungsforschung. In T. Hascher, W. Helsper & T.-S. Idel (Hrsg.), Handbuch Schulforschung. Wiesbaden: Springer VS.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_71-1
Maag Merki, K.+, Wullschleger, A.+ & Rechsteiner, B. (2021). Ein neuer Blick auf Schulentwicklung. Das Zusammenspiel zwischen impliziten und expliziten Prozessen der Weiterentwicklung der Einzelschule. In B. Asbrand, M. Hummrich, T.-S. Idel, & A. Moldenhauer (Hrsg.), Schultheorie und Schulentwicklung. Forschungsperspektiven auf Veränderungsprozesse von Schule (S. 159-180). Springer VS.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-30774-5_8. (+Geteilte Erstautorenschaft)
Moser Opitz, E.*, Maag Merki, K.*, Pfaffhauser, R., Stöckli, M. & Garrote, A. (2021). Die Wirkung von unterschiedlichen Formen von Co-Teaching auf die von den Schülerinnen und Schülern wahrgenommene Unterrichtsqualität in inklusiven Klassen. Unterrichtswissenschaft.
https://doi.org/10.1007/s42010-021-00103-0 (+Geteilte Erstautorenschaft)
Rechsteiner, B., Compagnoni, M., Wullschleger, A. & Maag Merki, K. (2021): Teachers' implicit theories of professional abilities in the domain of school improvement. Frontiers in Education, 6, section Educational Psychology.
https://doi.org/10.3389/feduc.2021.635473 .
Hirt, C., Karlen, Y., Suter, F. & Maag Merki, K. (2020). Help seeking types in different and across specific task stages of a real challenging long-term task and their role in academic achievement. Frontline Learning Research, 8(4), 74 – 111.
https://doi.org/10.14786/flr.v8i4.627 .
Maag Merki, K., Bühlmann, F., Kamm, C., Truniger, A, & Emmerich, M. (2020). Support of students in primary schools: a comparative case study in a selective education system. Journal of Curriculum Studies.
https://doi.org/10.1080/00220272.2020.1734663 .
Maag Merki, K. (2020). Das Educational Governance-System im Dienste der Schulentwicklung. Oder: Wie kann Steuerung die Weiterentwicklung von Schulen unterstützen? In I. Van Ackeren, H. Bremer, F. Kessl, H. C. Koller, N. Pfaff, C. Rotter, E. D. Klein, & U. Salaschek (Hrsg.), Bewegungen. Beiträge zum 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (S. 405-417). Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich.
Wullschleger, A., Maag Merki, K., Rechsteiner, B. & Rickenbacher, A. (2020). Kooperation von Lehrpersonen im Hinblick auf Schulentwicklung – Forschungsstand und Forschungsperspektiven am Beispiel von sozialen Netzwerkanalysen. In U. Steffens & P. Posch (Hrsg.). Lehrerprofessionalität und Schulqualität – Grundlagen der Qualität von Schule 4 (S. 259-286). Münster: Waxmann Verlag.
Maag Merki, K. (2014). Conducting intervention studies on school improvement: An analysis of possibilities and constraints based on an intervention study of teacher cooperation. Journal of Educational Administration, 52(5), 590-616. https://doi.org/10.1108/JEA-10-2013-0120