
Silke Fürst, Dr.
- Oberassistentin / Senior Research and Teaching Associate
- Phone
- +41 44 635 20 74
- Room number
- AND 2.92
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since 2023: Senior Research and Teaching Associate at the IKMZ – Department of Communication and Media Research, University of Zurich
2022-2023: Postdoctoral scholar at the IKMZ – Department of Communication and Media Research, University of Zurich. Research Project: “Communication of Higher Education Institutions in Switzerland” funded by SNF
2021: Doctoral degree of Social Sciences (Dr. rer. soc.) in Communication Studies, University of Fribourg. Title of the dissertation: “The audience is the message: Wie Medienpublika in der öffentlichen Kommunikation konstruiert werden”. Advisors: Prof. Dr. Philomen Schönhagen and Prof. Dr. Otfried Jarren
2019-2021: Research Assistant at the IKMZ – Department of Communication and Media Research, University of Zurich. Research Project: “Communication of Higher Education Institutions in Switzerland” funded by SNF
2013-2014: Research Assistant at the DCM – Department of Communication and Media Research, University of Fribourg. Research Project: “Arbeitsbedingungen und Berichterstattungsfreiheit in journalistischen Organisationen”, funded by BAKOM
2012-2019: Research and Teaching Assistant at the DCM – Department of Communication and Media Research, University of Fribourg
2009-2012: Research Assistant at the IfK – Department of Communication, University of Münster. Research Project: “Organisation und Öffentlichkeit von Hochschulen”, funded by BMBF
2006-2009: Student Assistant at Comdat Medienforschung GmbH, Münster, led by Prof. Dr. Klaus Merten
2002-2008: Studies of communication science, contemporary history and German Philology at the University of Münster
Theory Award of the German Communication Association (DGPuK).
Awarded article: Fürst, S. (2021). Neue Öffentlichkeitsdynamiken: Zu selbstverstärkenden, plattformübergreifenden Effekten von ‚Popularität‘. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32133-8_19
Best Presentation Award of the Ulrich Saxer-Stiftung: Fürst, S. (2023). «Fake it until you make it» – Was Generalanzeiger des 19. Jahrhunderts uns über den Wettbewerb um Aufmerksamkeit verraten. SGKM-Jahrestagung, Luzern.
at University of Fribourg, University of Zurich and University of Münster, Zeppelin University:
Journal articles (peer-reviewed)
Volk, S. C., Vogler, D., Fürst, S., Schäfer, M. S., & Sörensen, I. (2023). Role Conceptions of University Communicators: A Segmentation Analysis of Communication Practitioners in Higher Education Institutions. Public Relations Review, 49(4), 1–10. Link
Fürst, S., Schäfer, M. S., Vogler, D., & Sörensen, I. (2023). Beyond the News Media Logic? Analyzing the Social Media Orientation of University Leadership. Swiss Journal of Sociology, 49(3). Preprint
Sörensen, I., Fürst, S., Vogler, D., & Schäfer, M. S. (2023). Higher Education Institutions on Facebook, Instagram, and Twitter: Comparing Swiss Universities’ Social Media Communication. Media and Communication, 11(1), 264–277. Link
Fürst, S. (2022). Etablierung von Zeitungen als „one-day bestsellers“: Nutzungszahlen und Publikumskonstruktionen auf den Titelseiten deutscher Generalanzeiger (1888–1902). Medien & Zeit, 37(4), 26–44. Link
Editorials
Strippel, C., Breuer, J., Fürst, S., Koenen, E., Prandner, D., & Schwarzenegger, C. (2023). Editorial: Data, Archives, and Tools: Introducing New Publication Formats on Infrastructures and Resources for Communication and Media Research. Publizistik, 68(3). Advance Online Publication. Link
Fürst, S., von Pape, T., & Meißner, M. (2023). Editorial. Studies in Communication Sciences (SComS), 23(2), 139–142. Link
Research reports / Position papers
Articles in edited books
Book Reviews & Conference Reports
Media Articles
Interviews
Atasoy. S., & Kerrison, K. (2023, 24. August). «Republik» stellt Journalisten frei – WOZ leitet Untersuchung ein. Vorwürfe sexueller Belästigung. SRF 4, Medientalk. Link
Makowski, E. (2023, 24. März). Verlustanzeige. Das Verschwinden des Medienjournalismus. epd medien (12), 3–6.
Kofahl, S. (2022). Silke Fürst im Gespräch #NME22. Netzwerk Medienethik. https://vimeo.com/673271860
Invited talks
Fürst, S., Hothorn, T., Malits, A., & Stark, E. (2023). «Die Zukunft der Open-Access-Transformation finanzieren – aber wie?». Paneldiskussion im Rahmen der internationalen Open-Access-Week. Universität Zürich. Zürich.
Fürst, S., & Bachmann, P. (2023). Bye bye Elsevier! Der Weg zu Platinum Open Access am Beispiel der Zeitschrift SComS. Vortrag im Rahmen von «Lunch & Learn Open Science» der Universitätsbibliothek Zürich. Link
Fürst, S. (2023). The audience is the message oder: Von der mangelnden Kontrolle öffentlicher Nutzungsdaten. Wissenschaft zu Gast beim BAKOM. Biel.
Organization and moderation of conference panels
Conference presentations
Fürst, S., Udris, L., Eisenegger, M. (2023). Impulsgeber in der Medienkrise? Konstruktiver Journalismus als Mittel zur Stärkung demokratierelevanter Medienstrukturen. Mediensymposium «Medienstrukturen revisited. Recht – Markt – Akteure – Gesellschaft». Zürich.
Volk, S. C., Sörensen, I., Fürst, S. Vogler, D., & Schäfer, M. S. (2023). Evaluation practices in university communication: A qualitative study of communicators and university leaders. EUPRERA Congress «Responsible Communication – or Communicating Responsibility?». Prag.
Fürst, S., Vogler, D., Schäfer, M. S., Sörensen, I., & Volk, S. (2023). Wachsender Einfluss der Hochschulkommunikation auf den Wissenschaftsjournalismus? Eine Längsschnittanalyse der Berichterstattung über Schweizer Universitäten. Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppen «Wissenschaftskommunikation» und «Journalistik/Journalismusforschung»: Gesellschaftswissen schaffen. Chancen und Herausforderungen für Journalismus und Wissenschaftskommunikation im digitalen Zeitalter. Passau.
Volk, S. C., Vogler, D., Fürst, S., Schäfer, M. S., & Sörensen, I. (2023). Types of University Communicators in Switzerland: A Segmentation Analysis of Communication Practitioners in all Swiss Higher Education Institutions. PCST Venice Symposium «Science Communication Education and Training: Challenges and Strategies for Research and Academic Institutions». Venice.
Volk, S. C., Vogler, D., Schäfer, M. S., & Fürst, S. (2023). Expansion of the Uni-verse: How Central and Decentral Communicators of a University Interact on Twitter. ICA Postconference «Authentic Voices in Science Communication». Toronto.