Editor of the series Art & Photography, Heidelberg: Arthistoricum.net, 2021–. Volumes published:
- Vol. 1. Ute Christiane Hoefert, Rollenflexibilität und Demokratisierung in der Kunst. Der Konzeptkünstler, Mail Artist und Networker H. R. Fricker. 2021. DOI
- Vol. 2. Nicole Krup Oest, Photography and Modern Public Housing in Los Angeles, Heidelberg: Arthistoricum.net, 2021. DOI
Editor of the series Studies in Theory and History of Photography. Berlin: Akademie Verlag / de Gruyter, 2011–. Volumes published:
- Vol. 1. Nanni Baltzer and Wolfgang Kersten (ed.). Weltenbilder. 2011.
- Vol. 2. Bettina Gockel. In collaboration with Patrizia Munforte (ed.). American Photography. Local and Global Contexts. 2012. Review: Ralf M. Fischer in: Medienwissenschaft 4 (2015), Link
- Vol. 3. Nanni Baltzer. Die Fotomontage im faschistischen Italien: Aspekte der Propaganda unter Mussolini. 2015. Reviews: Ulrich Blanché, in Medienwissenschaft 33 (2016), Nr. 2, 215: Link; Wilbert Ubbens in IFB 2016, Link; Bernd Stiegler in Rundbrief Fotografie 24 (2017), Nr. 1, 45-47, Link
- Vol. 4. Bettina Gockel and Hans Danuser (eds.). Die Neuerfindung der Fotografie. Hans Danuser – Gespräche, Materialien, Analysen. 2014. Reviews: Stefanie Stallschus in Sehepunkte 16 (2016), Nr. 3, Link; Jörg Scheller in Camera Austria 130 (2015), Link
- Vol. 5. Kim Timby. 3D and Animated Lenticular Photography: Between Utopia and Entertainment. 2015. Reviews: Markus Spöhrer in Medienwissenschaft 3 (2017), 420-422, Link; Britt Salvesen in Stereo World (März/April 2016), 18-19, Link
- Vol. 6. Mirjam Brusius. Fotografie und museales Wissen: William Henry Fox Talbot, das Altertum und die Absenz der Fotografie. 2015. Review: Michael Wedel in Medienwissenschaft 33 (2016), 477-479, Link
- Vol. 7. Herta Wolf (ed.). Zeigen und/oder Beweisen? Die Fotografie als Kulturtechnik und Medium des Wissens. 2016. Reviews: Paul Mellenthin in Camera Austria 2017, 85-86, Link; Carina Sperber in Rundbrief Fotografie 24 (2017), Nr. 4, 52-54, Link
- Vol. 8. Markus Ritter and Staci Gem Scheiwiller. The Indigenous Lens? Early Photography in the Near and Middle East. 2017. Review: Rüdiger Lohlker in Wiener Zeitschrift für die Kunde des Morgenlandes 108 (2018), 511-512, Link
- Vol. 9. Caroline Fuchs. Das Autochrom in Großbritannien: Revolution der Farbfotografie. 2017. Reviews: Linus Rapp in The Burlington Magazine 161 (Dez. 2019), 1067-1069, Link; Franziska Scheuer in Rundbrief Fotografie 25 (2018), Nr. 3, 58-60, Link
- Vol. 10. Bettina Gockel. In collaboration with Nadine Jirka and Stella Jungmann (ed.). The Colors of Photography. 2020.
- Vol. 11. Jadwiga Kamola (ed.). Artist Complex. Images of Artists in Twentieth-Century Photography. 2021.
- Vol. 12. Thomas Ryser. Pressefotografie in der Krise? Das St.Galler Pressebüro Kühne Künzler 1960 bis 2012. 2022.
Bettina Gockel and Miriam Volmert (eds.). Wahrnehmen, Speichern, Erinnern. Memoriale Praktiken und Theorien in den Bildkünsten, 1650–1850. Berlin: De Gruyter, 2018.
Bettina Gockel (ed.). Vom Objekt zum Bild. Piktorale Prozesse in Kunst und Wissenschaft, 1600-2000. Berlin: Akademie Verlag, 2011. (cf. supplement to this book with English abstracts of all articles.) Reviews: Jörg Probst in sehepunkte 13, Nr. 7/8 (2013), URL: http://www.sehepunkte.de/2013/07/21297.html; Hanna Holtz in Kult Online 30 (2012), URL: http://kult-online.uni-giessen.de/resolveuid/d2b044fac7a54437b0abcb2a7c5c0a61
Gabriele Dürbeck, Bettina Gockel et. al. (ed.). Natur der Wahrnehmung – Wahrnehmung der Natur. Sehen und Sichtweisen um 1800. Dresden: Verlag der Kunst, 2001. Cf. review by Alexandre Métraux in: Süddeutsche Zeitung 15/16 Dec. 2001; see also reviews in: sehepunkte 2 (2002), No. 12, URL: http://www.sehepunkte.de/2002/12/3509.html, arthist.net, 17.7.2011, URL: https://arthist.net/reviews/215 and Perlentaucher, URL: https://www.perlentaucher.de/buch/wahrnehmung-der-natur-natur-der-wahrnehmung.html
Co-editor of Zeitschrift für Kulturwissenschaften.